Czy nasz program wychowawczo-profilaktyczny chroni dobrostan uczniów? Jak go zbudować, modyfikować i ewaluować, aby uwzględniał wyniki najnowszych badań polskich i europejskich oraz rekomendacje MEN?

Korzyści

1

Uczestnicy poznają rolę programu wychowawczo-profilaktycznego w funkcjonowaniu szkoły;

2

poznają wyniki badań ukazujących brak dobrostanu uczniów

3

przeprowadzą poprawnie diagnozę i sformułują wnioski, tworząc zręby programu;

Opis

Przemoc w różnych postaciach kwitnie w polskiej szkole w sposób dotychczas nienotowany. To agresja elektroniczna, bulling i inne formy. Wskazują na to badania prowadzone w ostatnim czasie  przez UNICEF, Uniwersytet SWPS oraz różnorodne instytucje i fundacje. Ponad 70 % uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych dotknęła przynajmniej jedna z form przemocy – najczęściej od rówieśników. W odpowiedzi na te przerażające dane, Ministerstwo Edukacji przypomina, iż szkoły posiadają odpowiednie narzędzia do przeciwdziałania i zapobiegania tego typu sytuacjom. Jest to program wychowawczo-profilaktyczny, który każda placówka przygotowuje, biorąc pod uwagę własne czynniki ryzyka i chroniące, zdiagnozowane w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. A odpowiedzialny za prawidłowość realizacji działań wychowawczo-profilaktycznych (czytaj: za bezpieczeństwo uczniów)  jest dyrektor szkoły.
Niestety analizy dostępnych na stronach internetowych szkół programów wychowawczo-profilaktycznych wskazują na brak zrozumienia roli tego programu, na błędy w jego tworzeniu a zapewne także w realizacji – często to wielostronicowy dokument, pełen ogólników i życzeniowych stwierdzeń. 
Jak ten program poprawnie zbudować? Co w nim zamieścić, jak przeprowadzić poprawnie diagnozę? Jak przełożyć wnioski z różnorodnych badań na konkretne działania? I generalne pytanie –  jak zapewnić uczniom bezpieczeństwo i dobrostan w polskiej szkole?

Program szkolenia

  • Dobrostan i bezpieczeństwo naszych uczniów w raportach z badań i co z tego wynika.
  • Cel i sens tworzenia programu wychowawczo-profilaktycznego jako podstawowego dokumentu w szkole
  • Diagnoza czynników ryzyka i czynników chroniących – jak ją poprawnie przeprowadzić i formułować wnioski
  • Wnioski z diagnozy a podstawowe założenia programu
  • Etapy tworzenia programu
  • Jak uwzględnić dwudzielność adresatów programu.
  • Nauczyciele jako realizatorzy programu.
  • Z kim współpracować czyli zasoby środowiska lokalnego
  • Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły na opracowaniem, wdrożeniem i oceną realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego.

Zarejestruj się, a uzyskasz dostęp do profilu swojej placówki w naszym systemie. Dostęp do faktur, listy pracowników oraz materiałów ze szkoleń.

Polecane szkolenia dla rady pedagogicznej

MASZ PYTANIE ZWIĄZANE Z TYM SZKOLENIEM?

SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

W razie jakichkolwiek pytań zachęcam do kontaktu

Poznaj nasze serwisy zewnętrzne

Baza nauczycieli

Społeczna inicjatywa
Grupy Eko-Tur

dowiedz się więcej
Edurada

Portal dla
zaangażowanych
w edukację
- dla pasjonatów
nauki i rozwoju

dowiedz się więcej
Primopsyche

Niepubliczna poradnia
psychologiczno
- pedagogiczna

dowiedz się więcej

Śledź nas